Începând cu 01 Ianuarie 2025, eliberarea tratamentului cu DCI Emicizumab (Hemlibra) se va face prin farmaciile cu circuit deschis și NU se va mai putea face prin farmaciile cu circuit închis (din spital).
Care sunt beneficiile acestei schimbări?
- Această tranziție reprezintă un nou pas în România către tratamentul la domiciliu al pacienților cu hemofilie A, formă severă sau formă medie cu fenotip sever;
- Medicamentul va putea fi ridicat din farmacii direct de către pacienți în baza rețetei electronice eliberate de medicul curant;
- Pacientul va putea alege farmacia de la care să îl ridice, alegând convenabil în apropierea domiciliului sau spitalului (nu dispunem de o listă a farmaciilor integrate în acest sistem, însă înțelegem că un număr mare de farmacii este inclus, iar teoretic orice farmacie care are contract cu casele de asigurări și își doreşte poate intra în circuit);
- Rețeta electronică poate fi eliberată și la distanță => în cazul pacienților care își autoadministrează tratamentul ar putea reduce drumurile și timpul petrecut în spital, efectuând doar drumul la farmacia convenabil aleasă.
- ATENȚIE! Rămâne la judecata profesională a medicului curant în discuție cu pacientul sau aparținătorii legali ai acestuia (în cazul copiilor) frecvența vizitei fizice la spital pentru control.
- ATENȚIE! Rămâne în vigoare, conform legislației, posibilitatea prescrierii medicamentelor înscrise în programul Cost-Volum doar pentru o perioadă de 30/31 zile!
Ce schimbări presupune în rutina pacienților?
- Indiferent de caz, pacienții își vor ridica tratamentul de la o farmacie în circuit deschis (în afara spitalului).
- Pacienții vor suna la Call Center-ul care va gestiona acest program, vor comanda tratamentul în baza prescripției medicului curant, vor alege farmacia de la care vor să îl ridice, cu cel puțin 7 zile înainte de ridicare (pentru a se putea aduce medicația în stocul farmaciei alese).
- Pacienții vor ridica rețeta eliberată de către medicul curant – fie la spital/fie prin mijloace de comunicare la distanță.
- Pacienții vor ridica medicamentul din farmacia aleasă în baza rețetei fizice/electronice eliberate de medicul curant.
- În cazul pacienților care vor efectua administrarea la spital, aceștia vor merge cu tratamentul ridicat la spital în funcție de programarea făcută cu medicul curant.
- În funcție de decizia medicului curant alături de pacienți/aparținătorii acestora, pacienții vor continua vizitele la spital pentru controalele regulate.
ATENȚIE!
Aceste schimbări pot fi puțin diferite de la caz la caz, deci VĂ RUGĂM SĂ CONFIRMAȚI/DISCUTAȚI acești pași cu medicii dvs. curanți cât mai curând.
Tranziţia are loc de la 1 ianuarie 2025, iar în perioada 21 Decembrie 2024 – 7 Ianuarie 2025, Call Center-ul nu va avea program de lucru cu publicul, iar farmaciile vor avea programe speciale de sărbători, în mod specific.
Prin urmare:
Cine ar trebui să primească tratament emicizumab în prima jumătate a lunii ianuarie (01 – 15 ianuarie) 2025 – vă sfătuim să luaţi cât mai repede legătura cu medicul curant şi să sunaţi în Call Center înainte de data de 21 Decembrie.
Vă recomandăm de asemenea să luaţi legătura cu noi pentru a uşura procesul.
Cine ar trebui să primească tratament emicizumab chiar în prima săptămână a lunii ianuarie (1- 7 ianuarie) 2025 – vă recomandăm să faceţi aceşti paşi cât mai repede pentru a evita eventuale probleme aferente întreruperii programelor obişnuite de lucru din perioada 21 Decembrie – 07 ianuarie.
Care sunt pașii pe care pacienții îi vor avea de făcut în urma acestei schimbări?
Pași de realizat cu minim 7 zile înainte de data eliberării reţetei:
1. Pacientul/Aparținătorii discută cu medicul curant:
- DATA următoarei prescrieri a tratamentului;
- Detaliile rețetei – FORMA (150mg/ml- capac maro, 105mg/ml – capac turcoaz, 60mg/ml – capac violet, 30 mg/ml – capac albastru) și CANTITATEA;
- Prima dată de administrare și primește un card cu informații utile și o serie unică;
- Solicită cardul – acest card are doar utilitate logistică, nu are cip sau bandă magnetică, ci doar numărul de telefon şi programul Call Center-ului, precum şi un cod numeric folosit la apel pentru identificare în sistem;
- Întrebaţi-vă medicul curant dacă veţi primi kit-ul de administrare (seringă+ac care vin separat) din spital sau trebuie să îl comandaţi de asemenea prin Call Center odată cu medicaţia în farmacia aleasă.
2. Pacientul/Aparținătorii apelează GRATUIT Call Center Roche
Pacientul/Aparținătorii apelează GRATUIT Call Center Roche la numărul 0800 390 090, luni-joi 09:00 – 18:00, vineri 09:00 – 16:00 și comunică următoarele informații (comunicate de medicul curant la punctul 1):
- DATA la care va fi eliberată rețeta
- FORMA și CANTITATEA care vor fi trecute pe rețetă
- Nume și prenume, Orașul de domiciliu, Județul, Codul cardului Roche SAU ultimele 6 cifre din CNP (cele trecute cu roșu în buletin/cartea de identitate), Numărul de telefon, Serie și număr rețetă, Data rețetei, Numele medicului care a prescris rețeta, Spitalul, Denumirea produsului prescris, Forma, Cantitatea, Prima dată de administrare (când ar trebui să vă administraţi prima doză din cele pe care le comandaţi)
Cu ajutorul operatorilor telefonici, va alege FARMACIA (recomandarea să fie din proximitatea domiciliului sau spitalului de la care dorește să ridice medicația, dar rămâne la alegerea pacientului – aparţinătorului).
În caz de necesitate Roche România poate va avea acces la următoarele informații: Orașul de domiciliu, Județul, ultimele 6 cifre din CNP, Codul cardului Roche (nenominal), Denumirea produslui prescris, Cantitatea, Prima dată de administrare, Farmacie.
3. Call Center Roche va apela pacientul/aparținătorii atunci când medicația va ajunge în stocul farmaciei pentru a putea fi ridicată.
Pași de realizat începând cu ziua eliberării rețetei:
4. Pacientul/Aparținătorii intră în posesia rețetei de la medicul curant
5. Pacientul/Aparținătorii merg la farmacia aleasă (la pasul I. 2) pentru a ridica medicația
6. Pacientul/Aparținătorii efectuează vizita pentru administrare/control la spital în funcție de discuția cu medicul curant.
ATENȚIE! Acești pași pot fi puțini diferiți de la caz la caz, deci VĂ RUGĂM SĂ CONFIRMAȚI/DISCUTAȚI acești pași cu medicii dvs. curanți cât mai curând.
Scenarii ilustrative
(atenție, aceste scenarii au fost creionate de Consiliul Director ANHR în consultație cu medici curanți și compania Roche România cu titlu informativ. Situația dvs. poate fi diferită și vă rugăm să o discutați cu medicul dvs. curant)
Scenariu ilustrativ 1 – Pacient adult hemofilie A cu/fără inhibitori, formă severă sau formă medie cu fenotip sever; Pacientul își autoadministrează tratamentul
- Pacientul discută cu medicul curant în decembrie 2024 detaliile următoarei prescrieri în ianuarie 2025.
- Medicul curant îi comunică, sau stabilește când îi va comunica, cu cel puțin 7 zile înaintea datei de eliberare: Data eliberării următoarei rețete (ipotetic 14 ianuarie), cantitatea și forma.
- Pacientul sună la call center cu cel puțin 7 zile calendaristice ÎNAINTE de data la care trebuie să ridice medicația (cel târziu 20 Decembrie 2024 datorită sărbătorilor), comunică informațiile solicitate (data la care va fi eliberată rețeta, forma și cantitatea, Nume și prenume, Orașul de domiciliu, Județul, Ultimele 6 cifre din CNP (cele trecute cu roșu în buletin/cartea de identitate)/ Codul cardului Roche, Numărul de telefon, Serie și număr rețetă, Data rețetei, Numele medicului care a prescris rețeta, Spitalul, Denumirea produsului prescris, Forma, Cantitatea, Prima dată de administrare din medicaţia comandată.
- Pacientul primește telefon că a ajuns medicația în farmacia convenabil aleasă (cu câteva zile înainte sau chiar pe 14 ianuarie). Pacientul intră în posesia rețetei de la medicul curant (14 ianuarie) – vizită la spital sau la distanță (decizia medicului).
- Pacientul ridică de la farmacia aleasă medicația în baza rețetei de la medicul curant. (începând cu 14 ianuarie).
- Pacientul își administrează medicația conform indicației medicului curant.
- Pacientul face vizita la spital pentru control la perioada stabilită de către medicul curant!
În acest scenariu ne așteptăm ca vizitele la spital să poată fi reduse doar pentru controlul de rutină și cazurile de urgență, dacă rețeta va fi transmisă prin mijloace de comunicare la distanță.
Scenariu ilustrativ 2 – Pacient (adult sau copil) hemofilie A cu/fără inhibitori, formă severă sau formă medie cu fenotip sever; Pacientul face administrarea la spital.
- Pacientul/Aparținătorii discută cu medicul curant în decembrie 2024 detaliile următoarei prescrieri în ianuarie 2025. Medicul curant îi comunică, sau stabilește când îi va comunica, cu cel puțin 7 zile înaintea datei de eliberare: Data eliberării următoarei rețete (ipotetic 14 ianuarie), cantitatea și forma.
- Pacientul/Aparținătorii sună la call center cu cel puțin 7 zile calendaristice ÎNAINTE de data la care trebuie să ridice medicația (cel târziu 20 decembrie datorită sărbătorilor), comunică informațiile solicitate (data la care va fi eliberată rețeta, forma și cantitatea, Nume și prenume, Orașul de domiciliu, Județul, Ultimele 6 cifre din CNP (cele trecute cu rosu în buletin/cartea de identitate)/ Codul cardului Roche, Numărul de telefon, Serie și număr reteta, Data rețetei, Numele medicului care a prescris rețeta, Spitalul, Denumirea produsului prescris, Forma, Cantitatea, Prima dată de administrare din medicaţia comandată.
- Pacientul/Aparținătorii primește telefon că a ajuns medicația în farmacia convenabil aleasă (cu câteva zile înainte sau chiar pe 14 ianuarie).
- Pacientul/Aparținătorii intră în posesia rețetei de la medicul curant (14 ianuarie) – vizită la spital sau la distanță (decizia medicului).
- Pacientul/Aparținătorii ridică de la farmacia aleasă medicația în baza rețetei de la medicul curant. (începând cu 14 ianuarie).
- Pacientul/Aparținătorii efectuează vizita la spital pentru administrarea medicației.
În acest scenariu, în funcție de discuțiile cu medicul curant, numărul vizitelor la spital poate rămâne la fel sau să crească dacă rețeta se va ridica fizic, urmată de drumul la farmacie (poate fi aleasă o farmacie în apropierea spitalului) și apoi vizita pentru administrare.
Întrebări și răspunsuri
Cine poate ridica medicația de la farmacie?
Reţeta poate fi ridicată de altcineva decât pacientul/aparținătorii, în baza reţetei, respectiv a cardului de sănătate (adulţi).
Pot schimba farmacia de la care să ridic tratamentul față de luna anterioară?
Da. De exemplu: aţi ales în ianuarie 2025 o farmacie aproape de spital, iar apoi din februarie doriţi să ridicaţi de la o farmacie aproape de domiciliu. Deşi posibil, nu recomandăm schimbarea farmaciei în fiecare lună din motive logistice şi administrative.
Mă pot răzgândi cu privire la farmacia de la care aș vrea să ridic tratamentul, după plasarea comenzii?
Nu. Odată ce ați comunicat în Call Center preferința pentru următoarea ridicare se pun în mișcare multe mecanisme administrative și logistice care nu vor putea permite transferul acelei medicaţii în altă farmacie. Veţi putea, la următoarea comandă, să alegeţi altă farmacie.
Presupune vreun cost adițional pentru mine această schimbare?
Nu, tratamentul este decontat în continuare prin programul Cost-Volum de către Casa Națională de Asigurare de Sănătate, conform legislației în vigoare, iar apelul la call center este gratuit. Eventualele costuri suplimentare pot surveni din numărul vizitelor la spital, deși speranța este că în majoritatea cazurilor acestea vor fi reduse sau vor rămâne cel puţin la fel.
Pot, totuși, să rămân în sistemul vechi, cel în care ridicam medicația de la spital atunci când făceam vizita?
Nu, sistemul eliberării medicației prin circuit deschis EXCLUDE posibilitatea eliberării prin circuit închis (achiziţie prin spital). Prin legislaţia în vigoare medicaţia inclusă în programul Cost Volum (precum emicizumab) nu poate fi eliberată decât printr-un singur sistem – în cazul acesta circuit deschis.
Atunci când am făcut vizita în luna decembrie cardul nu intrase încă în posesia medicului curant. Pot suna la Call Center şi face comandă chiar dacă nu am primit încă acest card?
Da. Identificarea în sistem se poate face fie prin numărul de pe card, sau în lipsa acestuia prin ultimele 6 cifre ale CNP-ului din buletin.
Observații finale ANHR
Atenție, informațiile prezentate de noi au caracter ORIENTATIV, pe baza înțelegerii noastre și a consultărilor cu multipli actori. Implementarea pașilor TREBUIE confirmată de dvs. cu medicii dvs. curanți!
Tranziția aceasta are loc într-o perioadă de vacanțe – sărbători/anul nou. Discutați cu medicii curanți cât mai repede cu putință pentru claritate!
ATENŢIE! Cu atât mai mult dacă ar trebui să ridicați medicație în perioada 01 – 10 ianuarie, vă rugăm să discutați cât mai repede cu medicii dvs. curanți pentru claritate!
Programul Call Center-ului (Apel Gratuit 0800 390 090) în perioada sărbătorilor:
- 02 – 21 decembrie 2024:
- Luni-Joi: 09:00 – 18:00
- Vineri: 09:00 – 16:00
- În 2025, se reia activitatea din 7 ianuarie:
- Luni-Joi: 09:00 – 18:00
- Vineri: 09:00 – 16:00
- Atât ANHR, cât și medicii curanți au primit asigurări din partea Roche România că distribuția medicației în farmacii se va face în conformitate (marja fiind de 7 zile calendaristice de la telefonul în Call Center până la ajungerea medicației în farmacia aleasă, dacă nu apar evenimente imprevizibile pe traseu). Acest sistem nu este unul nou în România, el funcționează pentru alte medicamente (alte patologii în afara coagulopatiilor), deci ne așteptăm să nu existe probleme din punct de vedere logistic. Sfatul nostru, însă, pentru prima lună este să fiți precauți și să sunați chiar mai devreme.
- Ca orice schimbare în procesul de tranziție pot exista multe confuzii, neclarități – va fi un proces de învățare/ajustare pentru toți actorii implicați. Vă rugăm să puneți accent pe înțelegere, comunicare, răbdare. Țineți legătura cu medicul dvs. curant, dar vă rugăm și vă readucem aminte că ne puteți contacta oricând pentru orice fel de întrebări cu promisiunea că vom depune toate eforturile pentru a aduce claritate.
Pentru orice alte întrebări vă rugăm să ne contactaţi:
- prin mesaj privat pe pagina de Facebook: www.facebook.com/anhr.ro .
- la adresa de email contact@anhr.ro
- la nr. telefon 0743.479.781.